Å identifisere nøkkelroller og nøkkelkompetanse i en bedrift handler om å forstå hvem som gjør hva, og hvilken kunnskap og ferdigheter som er nødvendige for å utføre jobben på en god måte. Dette gir mange fordeler, både for de ansatte og for bedriften som helhet. Her er en enkel forklaring på hvordan dette kan gjøres.
Først må man finne ut hvilke jobber som finnes i bedriften, og hva hver rolle innebærer. Dette kan gjøres ved å:
Eksempel: En bedrift som selger verktøy kan ha roller som:
Når rollene er klare, må man definere hvilken kompetanse (kunnskap og ferdigheter) som trengs for å gjøre jobben godt. Dette kan deles inn i:
Eksempel: En kundestøtte-ansatt må kunne:
I Compend kan du opprette roller og definere kompetansekrav for hver enkelt rolle, og deretter tildele roller til de ansatte.
Når kompetansekravene er tydelige, blir det enklere å lære opp nye ansatte. De vet fra start hva som forventes av dem, og bedriften kan lage en plan for opplæring. For eksempel kan nye ansatte få:
Dette gjør at nye ansatte raskere blir trygge i jobben og kan bidra effektivt. I Compend har hver ansatt sin egen CV, hvor de foruten å se sin egen kompetanse også ser hvilke kompetansekrav som ligger til rollen eller rollene de er tildelt.
Når bedriften vet hvilke kompetanser som er viktige, kan de hjelpe ansatte med å utvikle seg videre. Man kan lage en kompetansekartlegging hvor ansatte kan:
Eksempel: En ansatt i kundestøtte kan ønske å bli salgsansvarlig. Ved å se på kompetansekravene for salgsrollen, kan vedkommende få opplæring i salgsteknikker og produktkunnskap for å forberede seg på en ny jobb i bedriften. I Compend løses dette ved å tildele flere roller, slik at personen i eksempelet har to roller: kundestøtte og salgsansvarlig.
Ved å jobbe systematisk med dette, blir både bedriften og de ansatte bedre rustet for suksess!